Čo vlastne robí portál Goodreads?
Správna kniha, v správnych rukách a v správnom čase môže zmeniť svet. Tento výrok sa na meniacom sa vizuálnom pozadí vyníma na webe goodreads.com, v sekcii, v ktorej sa o projekte máte dozvedieť viac.
Aj autor tohto článku má na portály svoj účet, pátra po tajoch projektu, ktorý mal na začiatku jediný, no o to krajší cieľ – spojiť knihožrútov, milovníkov kníh, vytvoriť sociálnu sieť, knižný Facebook či Instagram, na ktorom si budú ľudia po celom svete aj priatelia zdieľať svoje knižnice, názory na knihy, knižné predsavzatia.
Goodreads je vlastne akýsi webový zdieľaný čitateľský denník.
Keď vás poháňa láska ku knihám
„Jedno popoludnie som si prechádzal kamarátovu knižnicu, aby som nabral inšpiráciu. Vtedy mi napadlo – keď chcem nabrať inšpiráciu na knihu, radšej sa obrátim na priateľa, než na zoznam na akomsi webe či cudzieho človeka.“
Takto vysvetľuje vnuknutie myšlienky na vznik portálu Goodreads Otis Chandler, programátor a spoluzakladateľ.
S kódovaním a grafikou bolo hotovo na konci roka 2006, hneď v januári 2007 goodreads.com uzrel svetlo sveta. Začalo sa to zopár známymi a rodinou, ktorí si projekt pochvaľovali. Na konci toho istého roku mal web 650-tisíc členov a v databáze 10-miliónov kníh.
O päť rokov neskôr, v roku 2012, to už bolo 10-miliónov členov, a dnes už pomalými krôčikmi smerujú k 100-miliónom. Podľa analýzy mesačníka Forbes denne vzniká na Goodreads 30-tisíc recenzií, členovia komunity pridajú mesačne 17-miliónov kníh do svojich Goodreads poličiek s názvom – Chcem si prečítať.
„Hlavnou myšlienkou od začiatku bolo, že keď hľadáte knihu, uvidíte najprv recenziu svojho priateľa až potom recenzie širšej komunity,“ vysvetľuje v rozhovore pre Literary Hub Elizabeth Khuri Chandlerová, manželka Otisa Chandlera a jedna zo spoluzakladateliek Goodreads.
„Poháňala nás čistá láska ku knihám. Budovali sme čosi, čo by sme sami chceli používať,“ dodáva Chandlerová.
Knižné predsavzatie
Na Goodreads môžete ako milovník kníh robiť toho mnoho. Sledovať môžete úplných cudzincov, alebo podobne ako na Facebooku či iných populárnych sociálnych sieťach, sa spojíte so svojimi priateľmi a sledujete ich čitateľský život.
Vytvárate si svoju knižnicu z kníh, ktoré chcete čítať, ktoré práve čítate, alebo ste dočítali. Keď knihu dočítate a cítite sa unaveno, dáte jej len hodnotenie vo forme hviezdičiek, svojim priateľom však pomôžete viac, keď pár slov o nej aj napíšete.
Tak vznikajú slovné aj bodové recenzie, ktoré potom mnohým pomáhajú vybrať si knihu, alebo sa pri už vybratej knihe rozhodujú, či do nej ísť, alebo nie.
Na Goodreads sa tiež vytvárajú komunity žánrových priaznivcov. Máte radi horor? Romantické romány? Historickú fikciu, historické fakty? Stephena Kinga? Goth? V rôznych komunitách nájdete ľudí, ktorí majú radi to isté, čo vy.
„Ľudia v skupinách chcú interagovať s ľuďmi s podobným vkusom na knihy. Na Goodreads som si urobil dosť nových priateľov, na ktorých recenzie sa dopredu teším a s ktorými často interagujem. Inšpirujú ma a ich názory rešpektujem pri vyhľadávaní nových kníh,“ hovorí bývalý kalifornský štátny zamestnanec Douglas Gordy v rozhovore pre mesačník Forbes.
Okrem toho môžete nazrieť do rôznych diskusných fór, spýtať sa svetových spisovateľov, jednoducho vyhľadať zaujímavé citáty z kníh, alebo samotných autorov, či každoročne sa zapojiť do udeľovania cien Goodreads Choice Awards, ktorá väčšinovo stojí práve na názoroch a hodnotení čitateľov.
V tohtoročnom 12. ročníku napríklad vyhral kategóriu najlepšej autobiografie Barack Obama s knihou Zasľúbená zem, najlepšiu fikciu napísal Matt Haig so svojou Polnočnou knižnicou či najlepší horor Mexická gotika autorky Silvie Morenovej-Garciovej.
Užívatelia Goodreads vo veľkom vyhľadávajú aj funkciu – Čitateľská výzva.
Spočíva v tom, že človek si jednoducho zadá čitateľský cieľ na daný rok, trebárs 20 kníh, pridá si ideálne knihy, ktoré chce prečítať a ktoré môže neustále aktualizovať a Goodreads ho tak bude neustále tlačiť ďalej a ďalej, aby vlastné predsavzatie neporušil.
V roku 2018 túto funkciu využilo bezmála 3 milióny ľudí. „Našou radou je dať si predsavzatie, ktoré najviac sedí vašej súčasnej životnej situácii a typom kníh, ktoré máte radi. Naši členovia oceňujú, že im táto funkcia pomohla čítať viac,“ vysvetľoval portálu Wired Otis Chandler.
Pomáha aj spisovateľom
Podľa reportáže mesačníka Forbes je Goodreads pomáha aj začínajúcim či menej známym spisovateľom, ktorým odstraňuje mnohé bariéry v prístupe k čitateľskej základni.
Pred rokmi a čiastočne aj dnes boli autori odkázaní na komplikovaný mechanizmus vydania knihy, následného zložitého a náročného marketingu a pretláčania do kníhkupectiev a hlavne na najznámejšie portály a denníky, od ktorých recenzií a názorov úspech knihy záležal.
Goodreads so svojimi recenziami a bezprostredným prístupom pomáha autorom vytvoriť si vzťah s čitateľmi, komunikovať s nimi, využívať ich hlas, názory, hodnotenia a silu.
„Autorom pomáha Goodreads trojako. Rieši problém objavenia, skrátka, ako sa dostať k čitateľom. Po druhé, pomáha vytvárať skupinu podporovateľov, takže keď autor vydá novú knihu, má už základňu fanúšikov, ktorú môže jednoducho zasiahnuť. A po tretie, Goodreads autorom pomáha vytvoriť hlbšie puto so svojim čitateľmi,“ vysvetľoval Patrick Brown, riaditeľ Author Marketing.
Štart a kontinuálny vzostup Goodreads je neprehliadnuteľný. V roku 2013 ho do svojho portfólia za nezverejnenú cenu získal e-commerce gigant Amazon, čo vyvolalo vlnu nevôle zo strany fanúšikov aj autorov. To je už sedem rokov, Goodreads neustále rastie, pridáva nové funkcie, zlepšuje tie aktuálne a zisťuje od svojich fanúšikov a podporovateľov, čo by sa im páčilo.
Autor tohto článku na konci roku 2020 s nevôľou zistil, že za celý rok prečítal iba 14 kníh. Je čas dať si omnoho ambicióznejšie ciele.