V rubrike Recenzie neznámych klenotov pre vás rozoberáme slávne príbehy, alebo menej známe príbehy slávnych autorov. ň
Dvaja bratia, obaja pred tridsiatkou, si užívali roadtrip z Chicaga do Los Angeles, vzdialenosť dlhú viac než 3000 kilometrov.
Mladší začal rozprávať príbeh, ktorý sa mu objavil v hlave. Inšpirovala ho hodina psychológie na univerzite Georgetown, kde práve študoval.
Staršieho brata to zaujalo, pokynul súrodencovi, aby po návrate do hlavného mesta príbeh spísal. Keď sa tak stalo, bratia sa dohodli: Mladší dopíše poviedku, starší napíše scenár.
Presne takto vznikli dve skvelé a definujúce umelecké diela – film Memento a poviedka Memento Mori. A ako ste zrejme už uhádli, bratmi boli vizionárski tvorcovia Christopher a Jonathan Nolanovci.
Desaťminútový muž
Ty si iný. Dokonalejší. Čas je pre väčšinu ľudí troma vecami, no pre teba, pre nás, je len jednou. Singularita. Jeden moment. Tento konkrétny moment. Akoby si bol stredom hodiniek, osou, na ktorej sa otáčajú ručičky. Čas plynie okolo teba, no tebou nemôže ani hnúť. Stratil schopnosť ovplyvniť ťa. Ako sa to hovorí, čas je zlodej? Pre teba to však neplatí. Zavri oči a môžeš začať znova, a znova. Dokola.
Earl sa vysporiadava so svojim stavom, so stavom 10-minútového muža. Pri útoku, pri ktorom mu zavraždili manželku, stratil schopnosť tvoriť si spomienky – jav, ktorý nazývame anterográdna amnézia. Nie je schopný čokoľvek si udržať v hlave viac než pár minút, amnézia ho núti prežívať 10-minútové cykly, po ktorých sa mu mozog zresetuje ako pokazený počítač.
“Anterográdna amnézia je stav, keď máte problém zapamätať si veci pred aj po incidente, ktorý ju spôsobil. Tento stav som využil len v metaforickom zmysle, aby som mohol skúmať povahu pamäte, a hlavne zmyslu tvorby spomienok,” vysvetľoval autor poviedky Memento Mori Jonathan Nolan v rozhovore pre Filmmaker Magazine tento rok.
Earl je pacientom blázinca, ktorému sa život zcvrkol pomstu, zasekol sa v realite, v ktorej sú len dve premenné – smútok, za ženou, za láskou života, a nikde nekončiaci hnev k mužovi, ktorý ju zavraždil.
“Nachádzal som sa vo fáze života, keď som rozmýšľal o viktimizácii, čo ľuďom spôsobí, keď sa stanú obeťami, ako sa s tým vyrovnávajú. Ľudia väčšinou myslia na incident, ktorý im spôsobil bolesť. A mňa fascinovala predstava postavy, ktorá sa v tom momente zasekne a nemôže uniknúť,” doplnil mladší z tvorcovskej bratskej dvojice.
Memento Mori Jonathana Nolana vyšla v marcovom čísle časopisu Esquire v roku 2001. Príbeh nám rozprávajú dvaja rozprávači – Earl, v prvej osobe, nám nechá nahliadnuť do svojej hlavy. Po Earlovom úteku z ústavu nás príbehom sprevádza rozprávač v tretej osobe.
Na konci minulého tisícročia a na začiatku toho súčasného, bratia diskutovali poviedke a menili ju. Navzájom si radili, ako dostať z príbehu najväčší možný zážitok pre čitateľa. Christopher sa napokon s Jonathanom dohodli, že nebude čakať, kým mladší brať dopíše poviedku k svojej spokojnosti.
Začal písať scenár k filmu, ktorý odštartoval a definoval jeho kariéru a dnes sa považuje za jeden z najlepších filmov pojednávajúci o téme časového paradoxu.
“Ešte som to nemal napísané, keď som to Chrisovi vyrozprával. Počas jazdy z Chicaga do LA sa z príbehu vlastne stal film,” dodáva Jonathan Nolan.
Vizionárska bratská dvojica
“Mnoho ľudí zaujímal môj scenár, no báli sa ísť do toho. Ja som však od začiatku vedel, že neuhnem. Že tento film musím natočiť,” hovoril pred rokmi Christopher Nolan v rozhovore pre Script.
Nelineárny neo-noirový thriller so skvelými Guyom Pearcom a Carie-Anne Moss sa od poviedky v mnohom odlišoval. Hlavná postava sa nevolá Earl, ale Leonard, ktorý navyše vo filme nie je zavretý v blázinci, ale ako detektív sa snaží dostať k tajomnému záporákovi, ktorý stojí za vraždou jeho ženy. Stopami v neustále sa resetujúcom pátraní sú mu len polaroidové snímky a tetovania na vlastnom tele.
Film mal premiéru o rok skôr, než poviedka vyšla v časopise Esquire, teda v roku 2000. S rozpočtom 9 miliónov zarobil viac než 40 miliónov a bol nominovaný na 2 sošky Oscara.
Počas rokov mnohí film pripodobňovali k Singerovým parádnym Zvyčajným podozrivým, v súčasnosti sa naskytá zaujímavejšie porovnanie. Nolan totiž v Memente začal experimentovať s veličinou čas, čo čiastočne definovalo jeho kariéru.
Pracuje s ňou aj v opulentnom filozofickom sci-fi Interstellar, či v tohtoročnom blockbustri so schopnosťou zamotať hlavu – Tenet. V Memente Nolan použil spätnú chronológiu, pretože len tak mohli diváci nazrieť do hlavy resetujúceho sa Leonarda.
Jonathan a Christopher Nolanovci sú v Holywoode považovaní za jednu z najslávnejších filmárskych bratských dvojíc, filmári s úžasnou kreatívnou víziou a často šokujúcou pointou. Všetko sa to začalo v Memente. Od toho momentu sa z Nolana stal azda najslávnejší režisér súčasnosti a Jonathan pokračoval v kreatívnej ceste aj po boku slávnejšieho brata.
Chrisovi pomáhal písať scenáre, spolutvoril zatiaľ najlepšiu Batmanskú ságu – trilógiu s Christianom Baleom, scenár písal k fantastickému filmu Dokonalý trik s Hughom Jackmanom a Christianom Baleom, či už na spomínaný Interstellar. Sám stojí aj za jedným z najlepších sci-fi seriálov, pamätným počinom HBO – Westworld.