fbpx

O knihách

Recenzia: 1793

9.1.2020

„Ľudstvo je luhárska háveď, svorka krvilačných vlkov, ktoré by sa vo svojej mocibažnosti najradšej navzájom roztrhali na kúsky. A tí, ktorí sú zotročení, nie sú o nič lepší od svojich pánov, iba čo sú slabší. Nevinní si uchovajú nevinnosť v dôsledku vlastnej neschopnosti.“

Vydavateľstvo Tatran uviedlo už na pulty kníhkupectiev veľa skvelých prekladov a kníh od našich spisovateľov. Posledným dielom, ktoré sa rozhodli svojim čitateľom v  roku 2019 ponúknuť,  je historická detektívka z ulíc Štokholmu od Niklasa Natt och Daga, 1793.

Daga prirovnávajú k Charlesovi Dickensovi
alebo Umbertovi Eccovi
Intenzitou čitateľského zážitku prirovnávajú Daga k Charlesovi Dickensovi
alebo Umbertovi Eccovi

Ako už názov knihy prezrádza, ústredný dej sa odohráva v roku 1793. Vtedy nachádzajú v stoke Štokholmu mŕtve torzo tela. Bez rúk, nôh, očí, jazyka. Ohavný nález, ktorý vyvolá mnoho otázok. Vyšetrovanie spojí dokopy drába a zároveň vojnového veterána Michaela Cardella a právnika v službách polície, Cecila Wingsa. Obaja poznačení svojím krutým údelom sa vydajú po chabých stopách a krok po krôčiku sa snažia dopátrať pravdy. Kto sa dokázal dopustiť takejto ohavnosti? Aký bol jeho motív? No krutá vražda rozhodne nie je jediná zvrátenosť ukrývajúca sa pod krehkou škrupinkou Štokholmu. Šedá zóna mesta rozhodne odhalí ešte nejedno šokujúce tajomstvo.

„Už viac nesnívam o lúkach a divých malinách, drahá sestra. Sú pre mňa zničené. Hovorí sa, že keď raz prídeš o nevinnosť, nemožno ju získať späť, a v toto leto ma obrali o všetky sny. Ako by som mohol znovu pocítiť radosť po tom, čo som videl a robil?“

Čítať tento historický počin je obrovským zážitkom. Dej je vystavaný do skutočného sveta Štokholmu 18. storočia. Autor si dal záležať na presnosti opisov ulíc, budov, udalostí a osobností, tak aby verne kopírovali historické fakty. A do týchto reálnych základov je vsadený dokonalý krimi príbeh. Brutálny, surový a priamy. Čitateľ je pozvoľna unášaný uličkami ľudskej spodiny a neduhov života. Prostredím nemravnosti, podlosti, zábavy, alkoholu a pokrytectva.

„Taký je už svet: toľko temnoty a tak málo svetla.“

Autor ide výrazne do hĺbky a neštíti sa vyhrabať ani tú najväčšiu špinu. Kruté tresty, nespravodlivosť, prostitúcia, mučenie. Všetko bežné praktiky v tých časoch. V dobách, keď postavenie a príslušnosť k šľachtickému rodu boli zárukou sily. Keď o chode mesta a životoch ľudí rozhodovala iba hŕstka, nie práve najvľúdnejších boháčov a ich prisluhovačov. Moc z nich robila hyeny živiace sa strachom. Zveri opojené vlastným postavením a právomocami. Hodnotami postavenými nad život bežného človeka.

„Uvedomil som si, že na to, aby som rozkúskoval iného človeka, nepotrebujem odvahu, ale celkom mi postačí zbabelosť v snahe zachrániť si za každú cenu svoju vlastnú kožu. K tomu poznaniu som dospel až príliš ľahko.“

Kniha je rozdelená  do 4 väčších celkov. Každý z nich sa zapodieva smutným osudom jednej z kľúčových postáv diela. Aj keď na prvý pohľad spolu nesúvisia, navzájom sú dokonalo poprepájané. V závere do seba všetko zapadne ako skladačka a rozlúsknu sa nezodpovedané otázky. Text je plný historických slovných zvratov, slov a fráz. Po prvých stranách však prichodí tento slovník už úplne prirodzený. Čitateľ sa dočká aj opisov plných bolesti, utrpenia a krvi. Bez obalu a prikrášľovania. Napätie nie je vybičované do extrémov, udržuje sa na primeranej hladine, tak aby vaša pozornosť ostala v strehu.

Historické romány nie sú žánrom, ktorý by som vyhľadávala. No keď sa spojí história a krimi, je to prísľub pútavého zážitku. Kniha 1793 je dôkazom, že aj detektívka zasadená do vzdialeného obdobia, dokáže priniesť napätie a zaujať. O to viac, že vyšetrovatelia nemajú k dispozícii výdobytky modernej doby a autor sa musí vyhrať so spôsobmi  hľadania a odkrývania stôp, v oveľa väčšej miere. A keď je to celé obohatené ešte o vyobrazenie dobovej spoločnosti, o úspechu nie je pochýb.

„… tam vonku panuje čierňava, ktorá pohltí všetko, až svet navôkol nemožno rozpoznať. Vymaže bytie a oslepí ti zrak. Dokonca ani keď svietia hviezdy, nie je z krajiny nič iné než neforemná masa.“

5 likes

Author

Andrea Gálová

Knihožrútka strednej úrovne.V mojom vnútri vždy zvádzajú boj dve osobnosti: zasnívaná idealistka a nekompromisná realistka. Zvyčajne sa dohodnú a urobia kompromis ? Milujem vôňu nových kníh a vzduchu po daždi ,kávu vo všetkých jej formách a kvety. Môjmu knižnému srdcu sú blízke reportáže, trilery a romány, nepohrdnem ani kvalitnou klasikou. Veľkým prianím je,aby deň mal viac ako 24 hodín a ostalo tak viac času na čítanie.

Your email address will not be published.

*/?>