Aktuálna, podmanivá, s vkusnou obálkou a napínavým obsahom. Taká je novinka Tajomstvo opery od Alexandry Vrábelovej.
Slovenská autorka prekvapuje znalosťou podrobností jednej z najkrajších stavieb Paríža – Opery Garnier, kde zasadila dej novodobého Fantóma Opery.
Študentka architektúry, Emma, sa staví so svojimi spolužiakmi, kto strávi noc v nejakej známej budove. Ona si vyberie práve Operu Garnier, kde stretáva záhadného muža so znetvorenou tvárou. Strach i zvedavosť, spriaznenosť aj hroziace nebezpečenstvo zaručia čitateľovi vzrušujúce čítanie do poslednej stránky.
Ako sa Vám podarilo detailne a hlavne tak dôveryhodne opísať budovu Opery? Máte špeciálny vzťah k Parížu?
Myšlienku na príbeh, ktorý by sa odohrával v parížskej Opere, som nosila v hlave už dlho. Operu Garnier mám pochodenú krížom – krážom. Bola som na prehliadke budovy pred rokom a dokonca som sa dostala na miesta, kde sa bežný návštevník nedostane, lebo som preliezla šnúru, ktorá tomu mala zabrániť (úsmev). A okrem toho, mám asi všetky dostupné pôdorysy a rezy budovy. Poznám aj centrum a hlavné pamiatky v Paríži, ale samozrejme, niektoré veci som si musela overiť a naštudovať. Aj Google maps pomohol (úsmev). Po francúzsky, žiaľ, neviem, i keď románske jazyky sú mi blízke a učila som sa taliansky a španielsky.
Hlavnú hrdinku Emmu opisujete ako tmavovlásku s bledou pokožkou, ktorej v istej kapitole pristanú modré šaty. Opis sedí presne na ženu na titulke, ktorou ste v skutočnosti vy. Do akej miery ste hlavnou hrdinkou knihy?
Áno, nechcela som, aby ma bolo na obálke poznať. Navyše, hrdinka je mladšia ako ja, čiže by sa to ani nehodilo (smiech). Je pravda, že hlavná hrdinka má niektoré moje črty, aj fyzické, ale aj povahové vlastnosti. Určite máme spoločné to, že sa vieme nadchnúť pre hudbu a architektúru. A pre lásku (úsmev).
Tajomstvo Opery ste už vydali v minulý rok ako útlu knižku. Prečo ste nepočkali na túto hrubú verziu, ktorá kopíruje obsah tej prvej a pokračuje v deji ďalej?
Ono to bolo tak, že prvý som mala rozpísaný román V tieni koridy, lenže to bolo dosť obsažné a s editorkou sme si uvedomili, že to do Vianoc nestihneme. Tak mi napadlo, že vydáme zatiaľ len takú chuťovku, teda novelu Tajomstvo Opery. Ale prišlo mi veľa ohlasov – všetci mi písali, že je škoda, že je taká krátka a chceli pokračovanie. Tak som sa rozhodla príbeh dopísať a vydať rozšírenú verziu.
Dej sa odohráva počas pandémie a spomínate aj požiar v Notre Dame, či útok na redakciu satirického periodika. Prečo ste sa rozhodli používať reálne i súčasné udalosti?
Práve to mala byť pointa, že sa v knihe dozvedáme, čo tie udalosti okolo Raphaela spôsobilo. A keď už som použila jednu reálnu udalosť, tak sa to viezlo s dejom aj ďalej a nedalo sa vyhnúť ani pandémii, aby to celé sedelo. Dokonca spomínané opery sa reálne odohrali v Opere Garnier v tom čase.
Zbraň, vyšetrovanie, aj trestná činnosť – to sú veci, ktoré v knihe opisujete nie náhodou ako profesionálka, pôsobili ste v policajnom zbore. Ako Vám pomáhajú predchádzajúce pracovné skúsenosti pri písaní?
Písať som začala už ako dieťa, len som sa nedostala na žurnalistiku, a tak sa moje kroky uberali iným smerom. A keďže ďalším snom bolo pracovať na polícii, skúsila som to tam. Tvoriť som však nikdy neprestala, vždy som prispievala do nejakých časopisov, alebo som si len tak pre seba písala poviedky. V knihe Tajomstvo Opery som skúsenosti z polície použila len okrajovo. Ale aspoň som vedela opísať, aký zvuk vydáva zbraň a čo sa deje s nábojom (úsmev). Ale v ďalšej knihe V tieni koridy bude dosť dlhá kapitola venovaná práve práci na polícii.
Máte štyri ešte pomerne malé deti. Kedy sa Vám darí písať popri všetkých povinnostiach?
Tak teraz už je to lepšie, lebo sú v škole a škôlke, ale počas korony to bolo dosť beznádejné. Písať sa dalo jedine večer po pol desiatej.
Kde sa vidíte ako autorka – spisovateľka o pár rokov a aké máte ambície?
Prajem si, aby sa moje knihy dostali aj na pulty kníhkupectiev, lebo momentálne je to aj pri spolupráci s distribútorom dosť náročné. Mám rozpísané asi tri ďalšie knihy a túžila by som ich vydať. Na to všetko potrebujem mať predanú aspoň polovicu nákladu tejto knihy, aby som mala na financovanie tej ďalšej.