fbpx

O knihách

Záchrana sveta ako výnosný obchodný model

7.9.2020

Značky:, ,

Nadnárodné korporácie sa pri svojej činnosti často pohybujú za hranou etiky. Dôkazom toho sú aj stránky v knihe Zelené klamstvo.

Nadnárodné korporácie sa pri svojej činnosti často pohybujú za hranou etiky. Dôkazom toho sú aj stránky v knihe Zelené klamstvo.
Kathrin Hartmann: Zelené klamstvo

O ekológii a potrebe chrániť našu planétu počúvame dennodenne, no zvyčajne to spoločnosť ľahostajne prepočuje. Akoby bol na všetko ešte čas. Treba si však uvedomiť, že štýlom života západných krajín sa vytvára nevyčísliteľný dlh. A ten so sebou nesie kruté úroky.

Zmenšujúce sa plochy lesov, ubúdajúce zdroje pitnej i úžitkovej vody, znečisťovanie vzduchu, pôdy, vyhubenie niektorých druhov zvierat, vykorisťovanie a zneužívanie chudoby. Privysoká daň za pohodlný život.

Pomaly sa však začína ozývať čoraz viac hlasov z radov spotrebiteľov, ktorí si uvedomujú spoločenskú zodpovednosť. Menia nákupné správanie a dožadujú sa informácií o procesoch výroby kupovaného produktu i pozadí producenta.

Preto niet divu, že firmy reagujú na tento stav a investujú nemalé peniaze na vytvorenie obrazu spasiteľa planéty. No je to skutočne tak? Čo v ich ponímaní znamená slovo udržateľnosť? Aj to je predmetom knihy Kathrin Hartmann: Zelené klamstvo z edície Civilizácia od vydavateľstva Premedia.

Pochybný zelený imidž

Kniha Zelené klamstvo je obžalobou ľahostajnosti a klamstiev, ktoré páchajú veľké koncerny. Nielen na ľuďoch, ale predovšetkým na prírode. Kde jediným podstatným ukazovateľom je dosiahnutý zisk. A na prekrytie farba s názvom – imidž environmentálne uvedomelého podniku.

Autorka zreteľne v diele objasňuje, ako vidí greenwashing: „Nikdy neboli väčšie možnosti ako dnes, aby sme sa fundovane a z prvej ruky dozvedeli, čo pácha bezuzdný západný životný štýl v krajinách globálneho Juhu. Napriek tomu sa koncernom vynikajúco darí prekrývať zeleným pláštikom svoj špinavý a výnosný hlavný odbor podnikania. Svojimi sľubmi, že samy vyriešia problémy, ktoré spôsobujú, si držia od tela politikov, ktorí by im prostredníctvom daní a zákonov mohli obmedziť zisky. Zároveň predávajú svojim zákazníkom pridanú hodnotu dobrého svedomia, aby mohli naďalej bezstarostne konzumovať. Túto stratégiu nazývam greenwashing.

Spoločnosti pochopili, že spotrebitelia začínajú nad svojimi nákupnými rozhodnutiami uvažovať aj trochu inak. Snažia sa vidieť za produktom ľudí, ktorí ho vytvorili, upriamujú pozornosť na materiál, ktorý bol použitý a metódu, akou bol samotný produkt stvorený. Nie je im ľahostajná jeho etická stránka a dopad na životné prostredie. A preto firmy začínajú bojovať o svoj dobrý obraz u zákazníkov. 

To je dôvod, prečo v súčasnosti nadnárodné koncerny vynakladajú nemalé peniaze na to, aby sa v očiach spotrebiteľov urobili krajšími. A hlavne spadli do kategórie – trvalo udržateľný. Čarovné pomenovanie, ktoré okamžite vzbudzuje sympatie. No za krásnymi slovami stojí väčšinou ešte viac prehreškov, ako tomu bolo kedysi. „Práve greenwashing odoláva každej osvete a vzdoruje faktom. Čím zreteľnejšie a priezračnejšie sú zelené klamstvá, čím škodlivejší je produkt a použité suroviny a čím absurdnejší je príslušný ekologický prísľub, tým ľahšie všetkému veríme,” zdôrazňuje autorka.

Ako zo špinavého eticky čisté urobiť

Kniha je rozdelená do ucelených kapitol. Každá z nich pojednáva o inom probléme a spôsoboch, ako sa spoločnosti zbavujú viny a čistia si svedomie. Autorka sa opiera o reálne aféry. O konferencie, tragické udalosti, dokázané dohry pohrôm a výskumy. Okrem toho vyratúva, v akých dozorných radách na ochranu planéty sedia sporné koncerny.

Nebojí sa ukazovať prstom na vinníkov a bez okolkov ich menuje. Rovnako ako ich prehrešky v podobe nevyčísliteľných dôsledkov ropných škvŕn, chovu hovädzieho dobytka a plodín slúžiacich na ich výkrm, pestovania bavlny a ďalších.

Čítate dvestostranovú obžalobu, ktorú vznáša zdravý rozum smerom k nepoučiteľnému ľudstvu.

Zo stránok cítiť, že sú napísané aktivistkou. Nik nemá právo klamať spotrebiteľov a navodzovať pocit falošnej spokojnosti. Lebo to presne zákazníci dostávajú. Spolu s produktom kupujú dobrý pocit, že urobili správny krok pre ochranu planéty. No vo väčšine prípadov je tomu úplne inak. „Prekrúcanie skutočností, prílišné zdôrazňovanie izolovaných faktov a utajovanie podstatných detailov: tak sa vyrábajú zelené klamstvá, ktoré slúžia priemyslu namiesto vedeckých dôkazov,“ dodáva autorka.

2 likes

Author

Andrea Gálová

Knihožrútka strednej úrovne.V mojom vnútri vždy zvádzajú boj dve osobnosti: zasnívaná idealistka a nekompromisná realistka. Zvyčajne sa dohodnú a urobia kompromis ? Milujem vôňu nových kníh a vzduchu po daždi ,kávu vo všetkých jej formách a kvety. Môjmu knižnému srdcu sú blízke reportáže, trilery a romány, nepohrdnem ani kvalitnou klasikou. Veľkým prianím je,aby deň mal viac ako 24 hodín a ostalo tak viac času na čítanie.

Your email address will not be published.

*/?>